Pazartesi, Ağustos 20, 2012

Project Gutenberg, ücretsiz e-kitaplar ve yasağın hazzı üzerine

Bir dönem library.nu(nu neresi halen meçhul) sağ olsun neredeyse canımın istediği tüm kitapları e-kitap şeklinde bulabiliyordum. En sonunda ve ne yazık ki normal olarak site kapandı. Ben ve benim gibi bedava kitap peşinde koşan pek çok kişi avucunu yaladı. Böylesi ücretsiz ya da emeğin karşılığı ödemeden kitap indirmenin ne kadar etik olduğu ise başka bir konu. Bunu başka bir gün tartışırız. Bunları yazmamdaki neden pek sevdiğim bilim kurgu ve fantezi sitesi SF Signal'ı gezerken denk geldiğim Cory Doctorow'un ücretsiz kitapları. 


Bilmeyenler için belirteyim SF Signal düzenli olarak ücretsiz olarak indirilebilen öykü ve kitapları paylaşıyor. Bunlar genellikle yeni yazarların öykü ve kitaplarını okurlarla buluşturabilmek için kullandıkları bir araç idi. Veyahut ben öyle sanıyordum. Bugün Doctorow'un kitabı ile karşılaşınca bir hayli şaşırdım. Project Gutenberg'de Doctorow'un 13 adet kitabı var. Yanlış hatırlamıyorsam yazarın kitaplarını internetten paylaşmak gibi bir alışkanlığı var. Ancak işin komik tarafı ise bu kitapların indirilme sayıların çok düşük olması. Bilinen bir yazar için bu adetler bana bir hayli düşük geldi. Belki de farklı kaynaklardan çok daha yüksek indirme sayıları vardır. Bana ilginç gelen kısım ise yasaklanmış ya da istenmeyen suretlerin indirilme adetleri ve cazibeleri. Sanırım çoğumuz kolaya kaçıyoruz. Kolaya kaçak demişken ben de kolaya kaçıp kitap indirme rakamları hakkında veri hiç aramadan ahkam kesiyorum. Uzun lafın kısası Gutenberg Projesi ve SF Signal gibi kolayca kitap indirebileceğimiz adresler de mevcut.

4 yorum:

Hakan dedi ki...

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Niue</a>Niue Adasi</a>.

Doktorov'un kitaplarini kendi sitesinden de indirebiliyorsun, muhtemelen Gutenbergden cok ordan indiriliyordur. Ayricana seven gidip kitabini da alabilir.

Hakan dedi ki...

Niue.... pfff

EnT dedi ki...

Demiştim tembelim diye. Doctorow2un sitesine bile girmeye üşendim. Ama Niue'ye bakıp bulamamıştım. O temebellik değil beceriksizlik :)

Hakan dedi ki...

Seninkine secici tembellik deniyo galiba. :)