Cumartesi, Ocak 31, 2015

Kafkaesk bir animasyon






Ernst Fischer’in “Franz Kafka” denemesini okumaya başladım dün. Geçen hafta gazetelerden birinin internet sayfasında Kafka animasyonu görmüş ve etkilenmiştim. Ardından da uzun zamandır elimde olan ama okumaya fırsat bulamadığım kitabı okumaya karar verdim. Denemenin İyi bir Kafka rehberi olduğunu düşünüyorum. Kafkaseverlere özellikle tavsiye ederim. Aşağıdaki Piotr Dumala’ya ait animasyon ise 1992 yılı yapımı. Kafka’nın günlüklerini esas alan animasyonun yönetmeni Dumala “destructive animations” olarak adlandırılan tekniği kullanarak bu filmi hazırlamış. Aslen bir heykeltıraş olan Dumala’nın tekniği gerçekten orijinal ve etkileyici.

Fischer denemesinde Kafka için şöyle diyor:

“Mistik bir nihilist, gerçeklerin ve aklın ötesinde kalan evrenin sözcüsü diye övülen ve ilence uğrayan Kafka, gerçekte daha çok bir mizah ustasıydı. Büyük peygamberler de çoğu kez birer mizah sanatçısıdırlar; mizah sanatçılarının arasından da peygamberlerin çıktığı görülmüştür. Kafka’nın fantastik mizah sanatı, geleceği peygamberlere özgü bir kehanet gücüyle somutlaştırmıştır.”

Bense yazımı Fischer'in bu tespitini destekleyen  bir Kafka  aforizmasıyla sonlandırmak istiyorum:

"Ölümün olduğu bu dünyada hiçbir şey çok da ciddi değildir aslında"



Hiç yorum yok: