Pazartesi, Nisan 22, 2019

Bir Efsane Sona Ererken

Yıldız Savaşları çocukluğumun efsanesidir. İkinci filmi (O zaman için İmparator ikinci idi) Ankara'da artık aramızda olmayan Menekşe Sinemasının balkonundan izlediğimi çok net hatırlıyorum. Yıldan ve yaşımdan emin değilim. Sanırım yedi ya da sekiz yaşımda idim. Film beni büyülemişti. Gördüğüm herkese anlatmıştım. O yıllarda böylesi bir hayal gücü ve anlatım inanılmazdı. Hoş benim yaşımda her şey inanılmazdı ama o ayrı. Ardından üçüncü film ile Jedi döndü ve bir dönem kapandı. O üç film hayatımı değiştiren bir kaç mihenk taşından biridir. (İyi mi oldu bilemiyorum ;) ) Lucas'ın anlattığı ve anlatmadığı öyküler bizlerin hayal gücünü ve dünyasını şekillendirdi. Anlatmadığı diyorum filmlerde ima edilen, bir kısmı kitaplarda anlatılan bir kısmı ise hiç anlatılmayan o detaylar bizim hayal gücümüzü körüklemeye devam etti. 

Bunca yıl sonra geri dönüp bakınca pek de bilinçli olmadığını düşündüğüm o ufak noktalar, bizler sayesinde bambaşka yerlere ulaştı. Yoksa pek çoğunun bilinçli olarak değil de sadece senaryoyu doldurmak için yazıldığını hissediyorum. Bekli doğrudur belki de değildir. Ama yazılanların bir kısmının aslında çöp olduğu, bir kısmının ise bizim tarafımızdan büyütüldüğünü kendime ve etrafıma pek de itiraf edemedim. Ne de olsa Yıldız Savaşları ile büyüyen biri olarak bunu kabullenmek bir hayli zordu.

Sonra hep merak ettiğimiz konu geldi. Serinin ilk üç filmi olduğunu ve çekileceğini öğrendik. Fakat öncesinde seriyi hem yeni efektlerle hem de yeni ticari hedeflerle tekrar sinemada seyretme imkanımız oldu. Yirmili yaşlarımda seriyi seyredince yüzleştiğim acı gerçeklerle yüzleştim.. Hikaye bildiğiniz ucuzdu. Aradan geçen yıllar içerisinde seri basit bir hale gelmişti veyahut hep basitti.

Hatırlamak istemediğim görüntüler
Akabinde yeni üçleme girdi hayatımıza. Girmese de olurmuş. Birkaç ilginç karakter, değişik gezegenler haricinde büyük bir hayal kırıklığı idi. Öykü ve anlatım olarak bana hiç bir şey veremedi. Yine de kabullendik. Ne de olsa çocukluğumuzun yapı taşlarında biri idi. Sith İntikamını almıştı ama kimden olduğundan emin değilim. Cidden son filmden sonra kendimi kirletilmiş ve kandırılmış hissettim. Her şeye rağmen zamanla kabullendik bu filmleri. İyi yönde değil tabii. Sanki ailedeki sorunlu kardeş, kuzen, dayı gibi önemsememeye alıştık.

En saçma savaş sahnesi
Aradan yine yıllar geçti. George Lucas çıktı ve dedi ki seriyi bitireceğim ama önce şirketi Disney'e satıp kazandığım mangırları üstsel bir oranda katlayacağım. Ve J.J. Abrams sosu ile Yeni Düzenle tanıştık. Yalan değil filmden çok umutluydum. Rey iyiydi, Maz Kanata ilginçti, Poe Dameron ile Finn de iş görürdü ama film bildiğiniz vasattı. Hatta ilk filmin kopyası gibiydi. (yani dördüncü) Arada Han Solo'yu da harcadılar üstüne üstlük. (Kylo Ren'den bilerek bahsetmedim.) Bir sonraki filmde olacak diye bir kez daha kendimi avuttum.

Ortak yönleri? Hep ıskalıyorlar :)
Son olarak Son Jedi geldi. Filme giderken hiç beklentim yoktu. Bu yüzden eğlendim. Ama bu da vasattı. Hatta üzerine yüklenilen misyona bakarsak kötüydü. Filmden bahsetmeyeceğim. Arada eskiden kalan bağları da koparttılar. Luke geçti gitti. Prensesi ise gerçekten kaybettik. Carrie Fisher'ın zamansız ölümü hepimizi üzdü. 

Hepsi bitti. Şimdi seride döngüyü tamamlayacak son filmin ilk görüntüleri ve tanıtımı çıktı. Skywalker'ın Yükselişi. Açıkcası filmden yana bir beklentim yok. Düzelteyim. Kötü olacağını ve son olarak hayal kırıklığı yaratacağını düşünüyorum. Ama bunları geçip filmin ismi ve görüntüler hakkında okuduklarımı ve kendi düşündüklerimi buraya yazacağım. Karar sizin.

Filmin ismindeki meşhuur Skywalker ismi belirli bir kişiyi mi yoksa tüm aileyi mi kastediyor net değil. Seriye tekrar yönetmen olarak dönen Abrams bu konuda filmi seyredince anlayacaksınız demiş. Hatta serinin son filmi olarak isminin taşıdığı sorumluluktan bahsetmiş. Bana sorarsanız Anakin'in pilotluğu tadında gereksiz olacak. Filmi izleyince göreceğiz ama şimdiye kadar seriye pek de yeni bakış ya da öge katamamış kişilerden gelen bu açıklamayı çok kaile almıyorum. 

Gelelim görüntülerdeki detaylara. Bir kez daha Rey kumlarla kaplı bir gezegende arzı endam ediyor. Bu sefer elinde bir ışın kılıcı var. Avcı toplayıcıdan Jedi'a terfi etmiş tabi ki. Kılıç Luke'unmuş. (O kadar detayını anlamıyorum.) Dış ses kendisinde binlerce yıllık nesilin yaşadığını söyleyerek veriyor gazı. Karşısında bir Tie Interceptor türevi bir gemi ile Rey karizma basıyor. Gemiyi kullanan eldivenli ellerin kime ait olduğu belli değil. Rey gemiye doğru bir Jedi taklası atarken veriyor John Williams abimiz müziği. (Bu arada ses Luke'a aitmiş. Alt yazıyı açınca görüyorsunuz.)

Aman kaynak atlamasın. Önce güvenlik!
Sonra görüntüler akıyor. Kylo onu bunu kesiyorken bir taraftan da sanayi sitesinde maskesine kaynak attırıyor. Yetmişlerin albüm kapağı tadında Dameron ile Finn çıkıyor sahneye. Peşinden yeni şirin robotumuz BB-8 geliyor. Peşi sıra veriyorlar aksiyonu. Uçanlar, kaçanlar, ateş edenler, atanlar ve tabi ki vuramayanlar. Lando ve Chewbecca ile Binyılın Şahinini de ışık hızına atlarken görüyoruz. Lea ile duygusala bağlarken Luke veriyor gazı yine hep seninle olacağız diyerek. Çoğul konuşurken kimden bahsettiğini bilmiyorum. 

En sonunda ise ışın kardeşliği parçalanmış Ölüm Yıldızının önünde herkes poz verirken tanıdık bir kahkaha kulağımızda çınlıyor. Tabi ki bu İmparator Palpatine. Sanırım seri için herkesi elden geçiriyorlar. Abrams filmde İmpator'un olduğunu ve çekimlerin gizlilikle tamamlandığını açıklamış. Sürpürüz! Bu arada ne olduğunu bir türlü anlamadığım Snoke vardı. Ona noldu yauv? Darth Maul gibi onu da harcadılar sanırsam. Hem Snoke'un darthlı bir ünvanı da yoktu. Belki bir manası vardır. Belki bir kitapta felan açıklanmıştır da ben duymamışımdır.


Ez cümle yıllarca seyrettiğim, okduğum, oyunlarını oynadığım, müziğini duyunca tüylerimi ürperten bir seri sona eriyor. Ne yazık ki artık eskisi gibi heyecanlandırmıyor beni. Ve ne yazık ki bunun da yaşımla bir alakası yok. Vasat, hatta kötü bir iş çıkartıyorlar. Yine de filmin neye benzeyeceğini bu yılın sonunda göreceğiz. Umarım yanılırım. 

Not: io9'dan benden daha detay bir inceleme yapmış. Üzerine Geek Tyrant da bişiler karalamış. Meraklısına.







Hiç yorum yok: