Perşembe, Ağustos 01, 2013

Türkçe Edebiyatin Hayalperest Çocuğu: Bilimkurgu Ve Fantastik Edebiyat


Mimar Sinan Güzel Sanatlar ve Yıldız Teknik Üniversitelerinin Türk Dili ve Edebiyatı Bölümleri Kasım ayında ortaklaşa Bilimkurgu ve Fantastik Edebiyat Sempozyumu düzenleyeceklerini açıkladılar. Geçen sene “Edebiyatın Üvey Evladı: Polisye” adı ile başka bir sempozyum düzenlemişlerdi. Sempozyun 14-15 Kasım günlerinde Yıldız Teknik Üniveritesi Yıldız Kampüsünde gerçekleşecek.

Sempoyzumda Bilim Kurgu, Fantastik ve sınırları, Bilim Kurgu, Fantastik ve yayın piyasası, Bilim Kurgu, Fantastik ve politika, Bilim Kurgu, Fantastik ve tarih, Bilim Kurgu, Fantastik ve toplumsal cinsiyet, Bilim Kurgu, Fantastik ve tercüme, Bilim Kurgu, Fantastik ve görsel kültür ile Bilim Kurgu, Fantastik ve geleneksel edebiyat başlıkları konuşulacak. 30 Eylül’e kadar düzenleme kurulu katılmak isteyenlerin sunum özetlerini bekliyor.

Sempozyum düzenleme kurulunda Seval Şahin, Sezai Coşkun, Didem Ardalı Büyükarman, Banu Öztürk, Tülin Ural, Nebahat Yusoğlu, İpek Şahbenderoğlu ve Sibel Işık. Kurulun sempozyum ile yayınladığı tanıtım metni aşağıdadır.


TÜRKÇE EDEBİYATIN HAYALPEREST ÇOCUĞU:
BİLİMKURGU VE FANTASTİK EDEBİYAT

Türkiye’de edebiyat tarihçiliğinin ve eleştirinin kıyısında kalan türlere eğildiğimiz ve polisiye ile başladığımız serüvene Bilimkurgu ve Fantastik Edebiyat ile devam ediyoruz. Bunlarla sınırlı olmamakla birlikte, aşağıdaki konu başlıkları & sorunsallar etrafında önereceğiniz, 600 kelimeyi aşmayan sunum özetlerinizi ve başvuru formlarınızı 30 Eylül 2013 tarihine kadar yeniedebiyatsempozyum@gmail.com adresine bekliyoruz. Sempozyum sonrasında seçme metinlerden oluşan bir kitap 2014 yılı içerisinde yayımlanacaktır.

- Bilimkurgu, Fantastik ve sınırları: Bilimkurgu ve fantastiği ayırt eden unsurlar neler? Türü tanımlayan sınırlar nerede başlar, nerede biter? Ya da var mıdır bu sınırlar gerçekten de? Veya gerekli midir? Buradan devamla, bilimkurgu, fantastik ile polisiye roman, gotik anlatı, büyülü gerçekçilik vb. ilişkisi nasıl kurulabilir?

- Bilimkurgu- Fantastik ve ütopya: Bilimkurgu ve fantastik anlatıda ütopya ve distopya nasıl kurulur? Bu kurgu, dönemden döneme nasıl dönüşür?

- Bilimkurgu, Fantastik ve yayın piyasası: Türün son zamanlarda artan popülaritesini nasıl açıklamalıyız? Örneğin internet gibi yeni mecraların ya da gelişen basım teknolojilerinin bu popülariteye katkısı nedir? Ama belki de bilimkurgu ve fantastik her zaman popüler türlerdi… Ya gençliğin bilimkurguya artan ilgisi? Gençlik hakikaten bu türü tercih mi etti, yoksa bir manipülasyonun sonucu mu bu (Kara Adamların bir komplosu olmasın)? Peki ya, bu ilginin sonuçları neler olabilir? Gençlik bir kaçış edebiyatına mı sığınıyor, yoksa yeni bir dil mi arıyor? Peki ya, neden tam da şimdi ortaya çıkıyor yeni bir dil arayışı?

- Bilimkurgu- Fantastik ve Politika: Bir önceki sorunsaldan devamla, bilimkurgu ve fantastiği sırf popüler oldukları için apolitik türler olarak kabul edebilir miyiz? Yoksa politik sözlerin ve ideallerin, bilinen politik dilin dışında konuşan bir taşıyıcısı mıdır bu anlatılar? Veya belki de bilimkurgu ve fantastik ile politika arasındaki ilişki de tarihseldir… O zaman bilimkurgu ve fantastik içinde politik dil, dönemden döneme nasıl kurulmuş ve dönüşmüştür?

- Bilimkurgu- Fantastik ve tarih: Geleceğe ya da zamanüstüne&zamandışına odaklanan Bilimkurgu- fantastiğin zamanı ile çıpasını geçmişe atmış tarihin zamanı arasındaki ilişki nasıl kurulmuştur? Ya da tarihin ve bilimkurgu- fantastiğin zaman tasavvuru arasında nasıl ortaklık ve farklılıklar vardır? Tarihsel romandaki bilimkurgusal ve fantastik öğeler ve bilimkugu-fantastik içindeki tarihsel öğeler nelerdir? Hatta buradan daha tekinsiz bir soruya daha gidebiliriz: Tarihsel anlatı içindeki bilimkurgusal ve fantastik öğeler neler olabilir? Çünkü bilimkurgu geleceğe yönelmiş bir kurgu iken, tarih geçmişe yönelmiş bir kurgudur belki. O zaman şu soruyu da soralım: Bilimkurgu ve fantastik anlatıda kurulan ütopya ve distopya ile tarihin ve tarihsel romanın ütopya ve distopyaları arasında ne tür paralellikler ve ayırımlar var?

- Bilimkurgu-Fantastik ve Geleneksel edebiyat: Halk edebiyatında ve divan edebiyatında fantastik öğelerin yeri nedir? Olağanüstünün alanında gezinen başka anlatılarla, masallarla, efsanelerle bilimkurgu-fantastik edebiyat arasındaki ilişki nasıl kurulabilir? Ve geleneksel edebiyat, modern bilimkurgu ve fantastiği nasıl etkilemiştir?

- Bilimkurgu-Fantastik ve Toplumsal cinsiyet: Bilimkurgu vasıtası ile toplumsal cinsiyet nasıl inşa ediliyor? Bilimkurgu ve fantastik hakikaten de bir erkek dünyası mı? Bu dünyada kadın yazarlara yer var mı? Ve yazarın cinsiyeti kurguda belirgin bir farka yol açıyor mu? Peki ya kahramanların cinsiyeti? Kadın, erkek ya da başka cinslerden kahramanlar arasında, eylemleri, karakterizasyonları, amaçları vb. açısından dikkate değer ayırım çizgileri var mı?

- Bilimkurgu-Fantastik ve tercüme: Bilimkurgu ve fantastik edebiyat tercümelerinde kaybolan, geriye kalan ve uyarlanan unsurlar nelerdir? Bilimkurgu-fantastik gibi ‘olağanüstü ve hayalî’ unsurlarla işleyen türler bir kültürden diğerine aktarılırken, farklı kültürler arasındaki ‘olağan ve dünyevî’ farklılıklar ve benzerlikler, karşılıklı korku ve önyargılar nasıl yankılanır?

- Bilimkurgu-fantastik ve Görsel Kültür: Bilimkurgu-fantastik bağlamında yazılı ve görsel kültür arasındaki ilişki nasıl kurulur? Yazılı olan görsel olana aktarılırken ne, nasıl temsil edilir; ne dışarıda bırakılır ve elbette ne eklenir?

Hiç yorum yok: